Balicí linka v ergonomické výšce? Klidně i poloautomatická, hlavně bezpečná

Napsáno: 28.02.2023
Vylepšili jsme proces balení a perfektně ho zabezpečili. Navrhli jsme pro klienta nové pracoviště, u kterého se materiál balí, označuje i ukládá do přepravních beden.

Při výrobě linky jsme mysleli na bezpečí pracovníků i zařízení

Přední výrobce komponent v automobilovém průmyslu potřeboval inovovat prostor, ve kterém se nachází vstupní materiál, balicí místo, zásoba přepravních boxů i výstup zabaleného materiálu. Vytvořili jsme celkem čtyři pracoviště – tři nehnaná a jedno hnané. Použili jsme pneumatické zdvihy, stopery a mnoho pohyblivých kladek. Díky nim jsou i nehnané sekce spíše poloautomatické. Obsluha sice stále musí manipulační jednotku tlačit, ale pohyby stoperů a přejezdových kladiček pracují za pomoci pneumatických logických obvodů. Řešení je tak bezpečnější. Chrání jak člověka, který ho obsluhuje, tak i samotné zařízení.

100% kontrola 43 cm nad zemí. Vytvořili jsme nový standard pro poloautomatický dopravník s točnou na zdviží v naší 30leté historii 

Pracoviště se skládá z válečkových dopravníků, točen, zdviží a kladičkových drah. Vše je v co nejkompaktnějším rozměru. V návrhu nového řešení jsme totiž museli zohlednit jak omezení z hlediska délky pracoviště, tak i jeho výšku. Např. do prostoru o výšce 430 mm jsme umístili válečkový dopravník, točnu a nůžkovou zdviž.

Vytvořili jsme plošinu, kterou obepínají z levé i z pravé strany dopravníky na točně. Na jedné spočívá zásoba materiálu pro balení a na druhé už zabalený materiál. Na vstupu je válečkový dopravník, kam vysokozdvižný vozík složí paletu s výrobky. Ta přejede sama (v případě hnaného pracoviště), nebo ji obsluha dotlačí (v případě nehnaného pracoviště) na točnu, ze které se materiál odebírá na stůl.

Při přípravě přebalovací linky jsme se důkladně zaměřili na otázku bezpečnosti a ochrany proti lidskému omylu. Bylo potřeba točny osadit stopery, které spolehlivě zastaví paletu různých rozměrů. Ovládají se pouze pneumaticky, ale přesto fungují automaticky díky mechanicky řízenému pneumatickému ventilu. Paleta, která najíždí na točnu, přejede zpětný doraz, ten zmáčkne pneumatickou kladičku, a tím dá impuls k aktivaci stoperu.

Součástí řešení je i praktický přejezdový most

Museli jsme také vyřešit otázku přejezdu palety z točny na výstupní dopravník. Pro přejetí je potřeba, aby byl dopravník těsně u točny. Točna ovšem potřebuje kolem sebe prostor pro otočení, v našem případě 500 mm. Použili jsme proto přejezdové kladičky. Ty se otevřou a vytvoří přejezdový most. Otočením ručního přepínače se odehraje celá série pohybů – stoper na točně sjede dolů, aby mohla paleta z točny vyjet, otevřou se kladičky mezi točnou a výstupním dopravníkem a nakonec vyjede stoper na posledním dopravníku, aby plná paleta nespadla. To vše za pomoci pneumatických logických obvodů, které brání poškození při chybném vstupu obsluhy.

Zákazník nám nechal volnou ruku, abychom sami určili barevné provedení zařízení. Rozhodli jsme se sladit pohyblivé součásti s barvou zdviže a běžné dopravníky ponechat v praktické antracitové barvě. Ta tolik nepodléhá znečištění, takže je zařízení i po letech stále jako nové.

Zaujalo vás naše řešení? Kontaktujte nás. Rádi připravíme návrh na míru i vám.